Συνθήκες χρεοκοπίας δημιουργούνται από την κατακόρυφη πτώση της αγοράς, η οποία «βουλιάζει» στην ύφεση και την απαξίωση κάθε μέρα που περνάει. Σε όλους τους κλάδους του εμπορίου και της οικονομίας η κρίση έχει επιβάλει μια πρωτοφανή οικονομική ασφυξία, με τους τζίρους των μικρών και των μεγάλων επιχειρήσεων να γνωρίζουν μια άνευ προηγουμένου μείωση, με αποτέλεσμα να αναδεικνύεται μια νέα πραγματικότητα. Κατ' αρχάς για την ελληνική επιχειρηματικότητα, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με τον αφανισμό, αφού χιλιάδες επιχειρήσεις κλείνουν ή πρόκειται να κλείσουν τις επόμενες εβδομάδες, και δεύτερον για την ελληνική κοινωνία, η οποία αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας. Πλέον, οι συναλλαγές περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα τρόφιμα, ενώ μένουν απλήρωτοι οι λογαριασμοί όχι μόνο των δανείων, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα, αλλά και των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας, όπως ΔΕΗ, ΟΤΕ και ΕΥΔΑΠ.
Το εκρηκτικό μείγμα της μείωσης της αγοραστικής ικανότητας με την έλλειψη προοπτικής οδηγεί καταναλωτές και επιχειρηματίες σε κοινή μοίρα, όπου η κατάσταση του ενός επηρεάζει τον άλλον, σπρώχνοντας και τους δύο στην άβυσσο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι άλλοτε παραδοσιακά ισχυροί κλάδοι γνωρίζουν μια πρωτοφανή ύφεση, ενώ όλα δείχνουν ότι τα χειρότερα έπονται. Ειδικότερα, σημαντική πτώση κατά 19,2% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων (συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων) στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ σε μέσα επίπεδα το 2010 ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 6,2%.
Η πτώση κατά 19,2% οφείλεται κυρίως στη μείωση των πωλήσεων σε έπιπλα-ηλεκτρικά είδη-οικιακό εξοπλισμό (-34,6%), καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (-20,7%), βιβλία-χαρτικά-λοιπά είδη (-16,7%), μεγάλα καταστήματα τροφίμων (-14,4%) και φαρμακευτικά-καλλυντικά (-9,5%).
Ειδικά για τα καύσιμα καταγράφεται κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις τον Φεβρουάριο, καθώς η καθίζηση στην αγορά καυσίμων, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, άγγιξε το 20%. Πέρυσι είχαμε πτώση των πωλήσεων 8,4% για τις βενζίνες, 11,2% για το πετρέλαιο κίνησης και 12,6% για το ντίζελ θέρμανσης, ενώ περισσότερα από 1.000 πρατήρια έχουν κλείσει, υπολειτουργούν ή λειτουργούν περιστασιακά και οι πιστώσεις από την πλευρά των εταιρειών εμπορίας δίνονται με φειδώ.
34.514 οι «τοξικές» επιταγές, 385 εκατ. τα φέσια στη ΔΕΗ
Τον Φεβρουάριο εκδόθηκαν 7.739 νέες άδειες κυκλοφορίας για επιβατικά αυτοκίνητα, όταν ο αριθμός των αδειών τον Φεβρουάριο του 2010 ήταν 14.662.
Οικονομική «ασφυξία», η οποία μεταφράζεται σε απλήρωτους λογαριασμούς, ακάλυπτες επιταγές και τρομακτική αύξηση στα? λουκέτα στις επιχειρήσεις, βιώνει η αγορά το τελευταίο διάστημα.
Οι ακάλυπτες επιταγές έχουν γεμίσει την αγορά, καθώς τον Φεβρουάριο του 2011 ανήλθαν σε 182 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 365% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010 και αύξηση 5,64% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2011 οι ακάλυπτες επιταγές ανήλθαν σε αξία σε 354,3 εκατ. ευρώ και σε τεμάχια σε 34.514.
Το πλέον ενδεικτικό στοιχείο της οικονομικής ασφυξίας στην οποία έχουν περιέλθει τα νοικοκυριά κατά πρώτο λόγο, αλλά και οι επιχειρήσεις, είναι η αδυναμία τους να πληρώσουν πάγια και βασικά έξοδα. Ετσι, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΔΕΗ, η αξία των λογαριασμών που βρίσκονται σε καθυστέρηση -δεν έχουν πληρωθεί δηλαδή μέχρι και πέντε-έξι μήνες μετά την έκδοσή τους- έχει φτάσει στα 385 εκατ. ευρώ, όταν στο τέλος του 2009 η αξία τους υπολογιζόταν στα 284 εκατ. ευρώ.
Εντεινόμενο είναι το πρόβλημα και με τους ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς. Από τα στοιχεία της ΔΕΗ προκύπτει πως το 2,1% των λογαριασμών, δηλαδή περίπου 150.000 καταναλωτές, βρίσκονται στο «κόκκινο», καθώς έχουν να πληρώσουν πάνω από έξι μήνες, ενώ οι συνολικές οφειλές τους υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 23 εκατ. ευρώ (6% του συνόλου). Από τις εμπορικές επιχειρήσεις τα φέσια προς τη ΔΕΗ έχουν αυξηθεί κατά 60%.
Επιπλέον, συνεχίστηκε η κάθετη πτώση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων, καθώς τον Φεβρουάριο οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων κατέγραψαν μείωση 47,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010. Συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο εφέτος εκδόθηκαν 7.739 νέες άδειες κυκλοφορίας για επιβατικά αυτοκίνητα, όταν ο αριθμός των αδειών τον Φεβρουάριο του 2010 ήταν 14.662. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, στο δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2011 παρουσιάστηκε καθίζηση 56% στην έκδοση αδειών για επιβατικά αυτοκίνητα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.
Η δραματική πτώση της ζήτησης κατοικιών έως και 70% επιβεβαιώνει τη βαθιά κρίση που διέρχεται ο κλάδος των ακινήτων. Περί τις 1.300 κατασκευαστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ανέγερση ακινήτων έχουν βάλει λουκέτο μέσα σε έναν χρόνο και έχουν διαγραφεί από την Ενωση Κατασκευαστών, η οποία αριθμεί 15.000 μέλη. Παράλληλα, ένα 30% των εταιρειών αυτών, ήτοι πάνω από 4.100, βρίσκεται σε πλήρη αδράνεια και το υπόλοιπο κάνει ανεγέρσεις απλά για να επιβιώσει.
15% ΚΑΤΩ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Η κρίση έφτασε και στο Κολωνάκι
Η κρίση έφτασε και στο Κολωνάκι
Μεγάλη πτώση των τιμών, που στις περισσότερες περιπτώσεις κυμαίνεται από 10% έως 15%, αλλά για τις πολυτελείς κατοικίες ανεβαίνει στο 25%, καταγράφονται στα ακριβά προάστια της Αθήνας.
Δύο έρευνες της Εθνικής Τράπεζας και της Eurobank Property Servises καταγράφουν σημαντική μείωση των αγοραπωλησιών σε γειτονιές που αποτελούσαν το... όνειρο του κάθε Ελληνα τα προηγούμενα χρόνια. Κολωνάκι, Κηφισιά, Εκάλη, Ερυθραία, Ψυχικό, Φιλοθέη, Βουλιαγμένη, Γλυφάδα, Ηλιούπολη, Βάρη κ.λπ. βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα που πλήττει την κτηματαγορά την τελευταία τριετία.
Ευκαιρίες
Κτηματομεσίτες εκτιμούν ότι οι ακριβές περιοχές κρύβουν πλέον μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες, ειδικά για όσους μπορούν να διαθέσουν περισσότερα από 400 χιλιάδες ευρώ.
Κτηματομεσίτες εκτιμούν ότι οι ακριβές περιοχές κρύβουν πλέον μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες, ειδικά για όσους μπορούν να διαθέσουν περισσότερα από 400 χιλιάδες ευρώ.
Τη μεγαλύτερη πτώση κατά μέσο όρο, σύμφωνα με την έρευνα της Eurobank Property Servises, σημειώνει το Κολωνάκι με 15%, παρότι η συγκεκριμένη συνοικία είναι από τις ακριβότερες στην Ελλάδα, λόγω έλλειψης προσφοράς. Τα νεόδμητα πωλούνται από 6.000-10.000 ευρώ, ενώ τα μεταχειρισμένα, στα οποία σημειώνεται πτώση έως 10%, πωλούνται 4.500-6.000 ευρώ/τ.μ.
Στα βόρεια προάστια τα όρια διαπραγμάτευσης κυμαίνονται από 15% έως 20%, ανάλογα με την τιμή κτήσης της γης. Στο Ψυχικό και στη Φιλοθέη η αρχική τιμή για τα νεόδμητα είναι 8.000-10.000 ευρώ/τ.μ., αλλά γίνονται πράξεις στα επίπεδα των 6.300-7.300 ευρώ/τ.μ.
Στα νότια προάστια μεγάλη προσφορά παρατηρείται σε πολυτελείς κατοικίες και μεταχειρισμένα μεγάλης επιφάνειας. Στη Βουλιαγμένη η πτώση των τιμών είναι κατά μέσο όρο 12% και τα σπίτια πωλούνται από 4.500 έως 8.000 ευρώ/τ.μ., σύμφωνα με την έρευνα της Εθνικής. Σε Γλυφάδα, Βάρη, Νέα Σμύρνη η πτώση είναι 10%, ενώ στο 11% φτάνει η μείωση κατά μέσο όρο στη Βούλα.
Στα ανατολικά προάστια, τα ηνία της πτώσης κρατά το Πόρτο Ράφτη, με ποσοστό 24%, και ακολουθούν το κέντρο των Σπάτων με 19%.
Πηγή: Εθνος