Οι υψηλές τιμές εκκίνησης που εκποιούνται τα μικρά αυτοκίνητα πόλης απομακρύνουν τους συμμετέχοντες, ενώ δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τα οχήματα με κινητήρες άνω των 1.800 κ.εκ.
Εβδομαδιαίες έχουν γίνει πλέον οι δημοπρασίες κατεσχεμένων αυτοκινήτων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας εξαιτίας της μικρής προσέλευσης των εμπόρων αλλά και της έλλειψης ρευστότητας.
Οπως μάλιστα αναφέρουν στην «ΗτΣ» έμποροι αυτοκινήτων που συμμετέχουν στις δημοπρασίες κατεσχεμένων αυτοκινήτων οι υψηλές τιμές εκκίνησης που εκποιούνται τα μικρά αυτοκίνητα πόλης απομακρύνουν τους συμμετέχοντες ενώ από την άλλη μεριά τα οχήματα με κινητήρες άνω των 1.800 κ.εκ. Παραμένουν στα αζήτητα καθώς κανείς επαγγελματίας δεν τολμά να αποκτήσει ούτε ένα!
Ωστόσο, εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης που έχουν τα μικρά και φθηνά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πόλης, οι έμποροι καταφεύγουν συχνά στις δημοπρασίες για να αποκτήσουν μοντέλα τα οποία όμως δεν ξεπερνούν τις 3.000 ευρώ για να μπορέσουν να τα διαθέσουν στους καταναλωτές με κέρδος από 200 έως και 400 ευρώ.
Στην μεγάλη κατηγορία οχημάτων με κινητήρες άνω του 1,8 λίτρου οι έμποροι λειτουργούν μόνο ως μεσάζοντες με κέρδος από 1.000 έως 2.000 ευρώ και βέβαια χωρίς να αναλαμβάνουν κανένα ρίσκο που σημαίνει πρακτικά πως ο υποψήφιος αγοραστής έχει δώσει τουλάχιστον τα μισά χρήματα στον έμπορο ώστε να χτυπήσει κάποιο το αυτοκίνητο που τον ενδιαφέρει.
Πάντως οι καταναλωτές που ρισκάρουν να δώσουν μεγάλες προκαταβολές για να αποκτήσουν κάποιο κατεσχεμένο θα πρέπει να γνωρίζουν πως η αγορά έχει γεμίσει από τυχοδιώκτες οι οποίοι όχι μόνο δεν συμμετέχουν σε δημοπρασίες, αλλά έχουν και βεβαρυμένο ποινικό μητρώο.
Οικειοθελείς παραδόσεις
Η οικονομική κρίση σίγουρα έχει επηρεάσει και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας τα οποία πραγματικά δεν ξέρουν τι να κάνουν τα χιλιάδες κατεσχεμένα Ι.Χ. που έχουν στην κατοχή τους και βέβαια καταβάλλουν αρκετές χιλιάδες ευρώ κάθε μήνα για τη φύλαξή τους. Αλλωστε το ημερήσιο κόστος φύλαξης για κάθε Ι.Χ. έχει ανέλθει πλέον στα 2 ευρώ που μεταφράζεται σε 60 ευρώ το μήνα! Ετσι λοιπόν οι τράπεζες αποφάσισαν να «ρίξουν» λίγο νερό στο κρασί τους στις κατασχέσεις που αφορούν σε ιδιώτες καταναλωτές, όχι όμως και σε εμπόρους, και πλέον αν κάποιος ιδιοκτήτης Ι.Χ. δεν μπορεί να αποπληρώνει τις δόσεις του υπάρχουν αρκετοί τρόποι διευκόλυνσής του. Ωστόσο η νέα τάση που αντιμετωπίζουν σχεδόν καθημερινά τα τραπεζικά στελέχη έχει να κάνει με το γεγονός πως οι κάτοχοι Ι.Χ. που τα έχουν αποκτήσει με χρηματοδότηση τα επιστρέφουν στις τράπεζες οικειοθελώς μειώνοντας στο ελάχιστο την οφειλή τους.
Η οικονομική κρίση σίγουρα έχει επηρεάσει και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας τα οποία πραγματικά δεν ξέρουν τι να κάνουν τα χιλιάδες κατεσχεμένα Ι.Χ. που έχουν στην κατοχή τους και βέβαια καταβάλλουν αρκετές χιλιάδες ευρώ κάθε μήνα για τη φύλαξή τους. Αλλωστε το ημερήσιο κόστος φύλαξης για κάθε Ι.Χ. έχει ανέλθει πλέον στα 2 ευρώ που μεταφράζεται σε 60 ευρώ το μήνα! Ετσι λοιπόν οι τράπεζες αποφάσισαν να «ρίξουν» λίγο νερό στο κρασί τους στις κατασχέσεις που αφορούν σε ιδιώτες καταναλωτές, όχι όμως και σε εμπόρους, και πλέον αν κάποιος ιδιοκτήτης Ι.Χ. δεν μπορεί να αποπληρώνει τις δόσεις του υπάρχουν αρκετοί τρόποι διευκόλυνσής του. Ωστόσο η νέα τάση που αντιμετωπίζουν σχεδόν καθημερινά τα τραπεζικά στελέχη έχει να κάνει με το γεγονός πως οι κάτοχοι Ι.Χ. που τα έχουν αποκτήσει με χρηματοδότηση τα επιστρέφουν στις τράπεζες οικειοθελώς μειώνοντας στο ελάχιστο την οφειλή τους.
Σύμφωνα μάλιστα με τραπεζικά στελέχη αν κάποιος έχει αποκτήσει ένα Ι.Χ. αξίας 15.000 ευρώ με χρηματοδότηση από τράπεζα σε ποσοστό 100% τότε αρχίζει το παζάρι μεταξύ τράπεζας και ιδιώτη καταναλωτή για το ποια είναι η αξία του αυτοκινήτου ώστε να το παραλάβει πίσω η τράπεζα και βέβαια ποια είναι η υπολειπόμενη πιστωτική οφειλή του καταναλωτή.
Ειδικότερα σε ένα Ι.Χ. αξίας 15.000 ευρώ αγορά με 100% χρηματοδότηση μετά από ένα χρόνο κυκλοφορίας σύμφωνα με εκτιμητές της τράπεζας αξίζει από 6.000 έως 8.000 ευρώ. Αν έχει κυκλοφορήσει για περισσότερα έτη τότε η αξία του μειώνεται ακόμη περισσότερο. Οπότε ο καταναλωτής θα πρέπει να παραδώσει το όχημά του και να συνεχίσει να αποπληρώνει το δάνειό του για το υπόλοιπο ποσό που κυμαίνεται από 9.000 έως 7.000 ευρώ αντίστοιχα. Με λίγα λόγια ο καταναλωτής χάνει το αυτοκίνητό του και εξακολουθεί να πληρώνει γι' αυτό...
Οι τράπεζες
Πάντως τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν να πάρουν πίσω τα αυτοκίνητα καθώς η φύλαξή τους κοστίζει ακριβά ενώ από την άλλη μεριά είναι αβέβαιη η μεταπώλησή τους σε εμπόρους.
Πάντως τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν να πάρουν πίσω τα αυτοκίνητα καθώς η φύλαξή τους κοστίζει ακριβά ενώ από την άλλη μεριά είναι αβέβαιη η μεταπώλησή τους σε εμπόρους.
Η αβεβαιότητα που υπάρχει στην οικονομία αλλά και στην κοινωνία έχει δημιουργήσει απίστευτες συνέπειες σε όλη την αγορά και δη σε εκείνη του αυτοκινήτου όπου το πιο φθηνό προϊόν στοιχίζει τουλάχιστον μερικές χιλιάδες ευρώ.
Από την άλλη μεριά οι τρά πεζες είναι γνωστό πως δεν εγκρίνουν δάνεια για αγορά Ι.Χ. αν ο υποψήφιος αγοραστής δεν καταβάλει με μετρητά τουλάχιστον το 40% της αξίας του μοντέλου που τον ενδιαφέρει. Με δεδομένα τα παραπάνω οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς Ι.Χ. είναι πραγματικά δυσοίωνες ενώ τα κανόνια και τα λουκέτα που θα σκάσουν τους επόμενους μήνες, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, θα είναι πολύ πιο ηχηρά από εκείνα του παρελθόντος.
Του Γιώργου Ανδρή