Με το νέο καθεστώς αίρεται η απαγόρευση για την έκδοση νέων αδειών, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται στο εξής με βάση το συντελεστή 2,5 ΤΑΞΙ για κάθε 1.000 κατοίκους, σε ό,τι αφορά την Αθήνα και 2 ΤΑΞΙ για την υπόλοιπη Ελλάδα. Στην απελευθέρωση και του τομέα των Επιβατικών Αυτοκινήτων Δημόσιας Χρήσης, (Αγοραία-ΤΑΧΙ) προχωράει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, συνεχίζοντας το έργο των γενικότερων διαρθρωτικών αλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση.
Στόχος των προωθούμενων αλλαγών, όπως δήλωσε ο υπουργός, είναι ο εκσυγχρονισμός και η οργάνωση της αγοράς κατά τα πρότυπα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, με τη θέσπιση ανοικτών διαδικασιών για την απόκτηση της άδειας και την πρόσβαση στο επάγγελμα του οδηγού ΤΑΧΙ και γενικότερα την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε αυτόν το χώρο.
Οι αλλαγές βασίζονται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στην απελευθέρωση της άσκησης του επαγγέλματος και στην καθιέρωση ενός αντικειμενικού και διαφανούς συστήματος για τον προσδιορισμό του αριθμού αδειών ΤΑΞΙ για κάθε περιοχή της χώρας. Η νομοθετική πρωτοβουλία θα προβλέπει τη δημιουργία νέων τύπων ΤΑΞΙ (7-θέσια, 9-θέσια) και ΤΑΞΙ με λιγότερα διακριτικά και διαφορετικό κόμιστρο, για κάλυψη διαφορετικών αναγκών, καθώς και νέους κανονισμούς λειτουργίας.
Με το νέο καθεστώς αίρεται η απαγόρευση για την έκδοση νέων αδειών, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται στο εξής με βάση το συντελεστή 2,5 ΤΑΞΙ για κάθε 1.000 κατοίκους, σε ό,τι αφορά την Αθήνα και 2 ΤΑΞΙ για την υπόλοιπη Ελλάδα, έναντι μέσου ευρωπαϊκού όρου, από 1,3 έως 2 ΤΑΞΙ για κάθε 1.000 κατοίκους, ενώ θα λαμβάνεται υπόψη και η τουριστική κίνηση κάθε περιοχής. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα αλλαγής της έδρας των ΤΑΞΙ, κάτι που μέχρι τώρα απαγορευόταν, εφόσον ισχύουν ορισμένα κριτήρια, όπως υποδομές μιας περιοχής σε λιμάνια, αεροδρόμια, διευρυνόμενες τουριστικές περιοχές και άλλα. Στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας, Θεσσαλονίκης, παραμένουν οι υφιστάμενες μεγάλες έδρες.
Σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αίρονται οι μέχρι τώρα ισχύουσες διατάξεις που προέβλεπαν ότι άδεια ΤΑΞΙ μπορούσαν να αγοράζουν μόνο φυσικά πρόσωπα ή ιδιότυπες εταιρίες. Στο εξής, εταιρείες οποιασδήποτε μορφής θα μπορούν να αγοράσουν άδειες ΤΑΞΙ, αλλά θα υπάρχει και πρόβλεψη για την αποτροπή δημιουργίας ολιγοπωλίων ή μονοπωλίων.
Για την πρόσβαση στο επάγγελμα καταργούνται όλα τα ασυμβίβαστα ως προς την έκδοση ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου, αίρεται ο γεωγραφικός περιορισμός της άδειας, η οποία θα ισχύει για όλη την Ελλάδα, ενώ θα απαιτείται επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας και απολυτήριο Γυμνασίου ή ισοτίμου της αλλοδαπής.
Επίσης, αλλάζει ο παραδοσιακός τρόπος μεταβίβασης μέσω συμβολαιογραφικής πράξης, συμπληρώνεται με την επιλογή της ηλεκτρονικής δημοπρασίας, ενώ προστίθενται κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους νέων αδειών, μοριοδότηση σε πολύτεκνους, μακροχρόνια ανέργους, ανάπηρους 67% και άνω.
Τέλος, προβλέπεται και η αλλαγή του χρώματος των αυτοκινήτων, ενώ εκσυγχρονίζονται τα διοικητικά πρόστιμα για τις παραβάσεις οδηγών και ιδιοκτητών ΕΔΧ αυτοκινήτων.
Στόχος των προωθούμενων αλλαγών, όπως δήλωσε ο υπουργός, είναι ο εκσυγχρονισμός και η οργάνωση της αγοράς κατά τα πρότυπα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, με τη θέσπιση ανοικτών διαδικασιών για την απόκτηση της άδειας και την πρόσβαση στο επάγγελμα του οδηγού ΤΑΧΙ και γενικότερα την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε αυτόν το χώρο.
Οι αλλαγές βασίζονται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στην απελευθέρωση της άσκησης του επαγγέλματος και στην καθιέρωση ενός αντικειμενικού και διαφανούς συστήματος για τον προσδιορισμό του αριθμού αδειών ΤΑΞΙ για κάθε περιοχή της χώρας. Η νομοθετική πρωτοβουλία θα προβλέπει τη δημιουργία νέων τύπων ΤΑΞΙ (7-θέσια, 9-θέσια) και ΤΑΞΙ με λιγότερα διακριτικά και διαφορετικό κόμιστρο, για κάλυψη διαφορετικών αναγκών, καθώς και νέους κανονισμούς λειτουργίας.
Με το νέο καθεστώς αίρεται η απαγόρευση για την έκδοση νέων αδειών, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται στο εξής με βάση το συντελεστή 2,5 ΤΑΞΙ για κάθε 1.000 κατοίκους, σε ό,τι αφορά την Αθήνα και 2 ΤΑΞΙ για την υπόλοιπη Ελλάδα, έναντι μέσου ευρωπαϊκού όρου, από 1,3 έως 2 ΤΑΞΙ για κάθε 1.000 κατοίκους, ενώ θα λαμβάνεται υπόψη και η τουριστική κίνηση κάθε περιοχής. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα αλλαγής της έδρας των ΤΑΞΙ, κάτι που μέχρι τώρα απαγορευόταν, εφόσον ισχύουν ορισμένα κριτήρια, όπως υποδομές μιας περιοχής σε λιμάνια, αεροδρόμια, διευρυνόμενες τουριστικές περιοχές και άλλα. Στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας, Θεσσαλονίκης, παραμένουν οι υφιστάμενες μεγάλες έδρες.
Σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αίρονται οι μέχρι τώρα ισχύουσες διατάξεις που προέβλεπαν ότι άδεια ΤΑΞΙ μπορούσαν να αγοράζουν μόνο φυσικά πρόσωπα ή ιδιότυπες εταιρίες. Στο εξής, εταιρείες οποιασδήποτε μορφής θα μπορούν να αγοράσουν άδειες ΤΑΞΙ, αλλά θα υπάρχει και πρόβλεψη για την αποτροπή δημιουργίας ολιγοπωλίων ή μονοπωλίων.
Για την πρόσβαση στο επάγγελμα καταργούνται όλα τα ασυμβίβαστα ως προς την έκδοση ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου, αίρεται ο γεωγραφικός περιορισμός της άδειας, η οποία θα ισχύει για όλη την Ελλάδα, ενώ θα απαιτείται επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας και απολυτήριο Γυμνασίου ή ισοτίμου της αλλοδαπής.
Επίσης, αλλάζει ο παραδοσιακός τρόπος μεταβίβασης μέσω συμβολαιογραφικής πράξης, συμπληρώνεται με την επιλογή της ηλεκτρονικής δημοπρασίας, ενώ προστίθενται κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους νέων αδειών, μοριοδότηση σε πολύτεκνους, μακροχρόνια ανέργους, ανάπηρους 67% και άνω.
Τέλος, προβλέπεται και η αλλαγή του χρώματος των αυτοκινήτων, ενώ εκσυγχρονίζονται τα διοικητικά πρόστιμα για τις παραβάσεις οδηγών και ιδιοκτητών ΕΔΧ αυτοκινήτων.