Κατεβάζουν στόρια τουριστικά γραφεία


Ο ελληνικός τουρισμός ανεβαίνει, τα τουριστικά γραφεία κλείνουν! Δύο ακόμη κεντρικά και μεγάλα πρακτορεία ταξιδίων, το ένα εκ των οποίων με πολυετή παρουσία στην πόλη, έκλεισαν τις προηγούμενες ημέρες, ανεβάζοντας στα πέντε τον αριθμό των «λουκέτων» σε τουριστικά γραφεία της Θεσσαλονίκης.
Είχαν προηγηθεί ένα ακόμη γνωστό πρακτορείο μετά το καλοκαίρι, με ειδίκευση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, και άλλα δύο την περασμένη άνοιξη.
Τα πέντε τουριστικά γραφεία που έκλεισαν μπορεί να μην αποτελούν σημαντικό ποσοστό στο σύνολο των 450 που λειτουργούν σε όλη τη Θεσσαλονίκη (μόλις 1,1%), όμως αντιπροσωπεύουν πολύ σημαντικό ποσοστό του κύκλου εργασιών, καθώς τουλάχιστον τα τρία από αυτά είχαν μεγάλο τζίρο και διοργάνωναν εκατοντάδες εκδρομές όλο το χρόνο με σημαντικό αριθμό πελατών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις επιχειρηματιών της ταξιδιωτικής αγοράς, η οικονομική κρίση έχει μεγάλες επιπτώσεις στον κλάδο, καθώς σε... χαλεπούς καιρούς το ταξίδι θεωρείται πολυτέλεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου ακυρώθηκαν αρκετές οργανωμένες εκδρομές και πραγματοποιήθηκαν λίγες και κυρίως οι πιο οικονομικές οδικές εκδρομές, εσωτερικού και εξωτερικού.
Τα αίτια
Οι τουριστικοί πράκτορες αποδίδουν τις διαστάσεις που λαμβάνει η κρίση στο χώρο τους στην οικονομική στενότητα, την έλλειψη ρευστότητας, την αποδυνάμωση βασικών πελατών τους, όπως είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι, στις περικοπές των επαγγελματικών ταξιδιών, αλλά και στη διαδεδομένη χρήση του Ιντερνετ, κυρίως από τους νέους 20 έως 35 ετών, για το κλείσιμο αεροπορικών εισιτηρίων, ξενοδοχείων, ακόμη και ειδικών εκδρομικών πακέτων.
«Επειδή ανεβαίνει ο ελληνικός τουρισμός, κλείνουν τα τουριστικά γραφεία», δήλωσε με πικρία ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης, ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού οργανισμού. «''Λουκέτα'' έχουμε καθημερινά σε όλη την αγορά και δυστυχώς και στα τουριστικά γραφεία. Υπάρχουν πολλά που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Το ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει καταναλωτικό κοινό. Σ' αυτές τις συνθήκες ο κόσμος δεν ταξιδεύει. Δεν υπάρχει ρευστότητα στην αγορά και οι δυνατότητες των επιχειρηματιών να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες έχουν περιοριστεί», πρόσθεσε.
Μείωση τζίρου
Ο πρόεδρος της Ενωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας- Θράκης, Δημήτρης Μαντούσης, επισημαίνει ότι στην πλειονότητά τους τα τουριστικά γραφεία αντιμετωπίζουν τη μείωση του τζίρου, λειτουργώντας ως μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις.
«Σε ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη υπάρχουν 450 τουριστικά γραφεία. Τα περισσότερα δουλεύουν ως οικογενειακές επιχειρήσεις και έχουν περιορισμένα έξοδα. Υπάρχει πρόβλημα στην αγορά και το αντιμετωπίζουν όλοι. Αν το δούμε συγκριτικά με άλλους κλάδους, θα πει κανείς μάλιστα ότι ο χώρος μας δείχνει αντοχές. Δυστυχώς υπάρχει έλλειψη χρημάτων στην αγορά και όσοι έχουν μεγάλα ανοίγματα αντιμετωπίζουν σημαντική δυσκολία. Στα επαγγελματικά ταξίδια έχουμε μια μείωση της τάξης του 10% - 15%, όμως εκεί που υπάρχει μεγάλο πρόβλημα είναι οι σταθεροί πελάτες των οργανωμένων εκδρομών. Για το λόγο αυτό μας επηρέασε σημαντικά ότι έχουν χαθεί οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι, δύο ομάδες που μπορούσαν να κάνουν προγραμματισμό και να πληρώσουν κανονικά την εκδρομή τους. Το Ιντερνετ μας επηρέασε αρνητικά τα προηγούμενα χρόνια, στις ηλικιακές ομάδες μεταξύ 20 - 35 ετών. Τώρα όμως, λόγω της οικονομικής κατάστασης, πολλοί έκλεισαν τις πιστωτικές τους κάρτες, ή σε άλλους είναι ''στο κόκκινο'' και έτσι αρκετοί στρέφονται ξανά στα πρακτορεία για να κλείσουν κάποιο εισιτήριο ή ξενοδοχείο», τόνισε ο κ. Μαντούσης.