Τελευταίοι και στην ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών


Μετεξεταστέα μένει η Ελλάδα στην ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών, καθώς μεταξύ 20 βασικών υπηρεσιών που ορίστηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι 15 υπηρεσίες δεν παρέχονται πλήρως ηλεκτρονικά και μόνο σε δύο από αυτές η βαθμολογία της ξεπερνά τη βάση.Τελευταία στην ευρωπαϊκή κατάταξη ανάμεσα σε 32 χώρες, οι οποίες περιλαμβάνονται στην έκθεση της Κομισιόν, εμφανίζεται η Ελλάδα.
Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό πλήρους ηλεκτρονικής διαθεσιμότητας των 20 υπηρεσιών οι οποίες τίθενται στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών οργάνων ανέρχεται στη χώρα στο 48%, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης αγγίζει το 82%.
Ακόμη και για απλές συναλλαγές, όπως είναι η δήλωση αλλαγής διεύθυνσης ή το κλείσιμο ραντεβού σε κάποιο νοσοκομείο, οι αρμόδιες υπηρεσίες βαθμολογήθηκαν μόλις με 50 στα 100 όσον αφορά τη δυνατότητα των πολιτών να εξυπηρετηθούν σε όλο το στάδιο της συναλλαγής ηλεκτρονικά.
Οι καλύτερες επιδόσεις της χώρας – με βαθμό 60 στα 100 – είναι στην παροχή ηλεκτρονικών διαδικασιών έκδοσης άδειας οδήγησης και αναζήτησης στους καταλόγους δημοσίων βιβλιοθηκών για τη λήψη πληροφοριών μέσω κάποιου βιβλίου, CD ή άλλων μέσων. Η χειρότερη επίδοση καταγράφεται στη διαδικασία δήλωσης κλοπής αντικειμένων όπως αυτοκινήτου ή διάρρηξης.

Σήμα κινδύνου για τον ηλεκτρονικό αναλφαβητισμό της Ελλάδας εκπέμπει ο αρμόδιος υφυπουργός Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Παντελής Τζωρτζάκης, ο οποίος έδωσε στη δημοσιότητα τον σχετικό κατάλογο με τη βαθμολογία της χώρας. Η ηλεκτρονική διεκπεραίωση υπηρεσιών αποτελεί και μία από τις επιταγές της τρόικας, με δεδομένο και τον στόχο για περιορισμό των διοικητικών βαρών που απορρέουν από τις απευθείας συναλλαγές υπηρεσιών και πολιτών κατά 25% έως το 2013.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Τζωρτζάκης ξεκίνησε σειρά επαφών με τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων με στόχο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων στις συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με το Δημόσιο και την κατάργηση της άμεσης επαφής με τους υπαλλήλους.
Μεταξύ των βασικών επισημάνσεων του κ. Τζωρτζάκη κατά τις συναντήσεις του με τους αρμόδιους αξιωματούχους των υπουργείων είναι η ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η καθιέρωση πλήρους ηλεκτρονικής παροχής των 20 δημοσίων υπηρεσιών που έχουν οριστεί από την Κομισιόν και η καταγραφή όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών κάθε φορέα, είτε προς πολίτες είτε προς επιχειρήσεις, ώστε να προχωρήσει το επόμενο διάστημα η δυνατότητα διεκπεραίωσής τους μέσω τηλεφώνου, Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών και Διαδικτύου.
Από τις 20 δημόσιες υπηρεσίες που βαθμολογεί η Κομισιόν, οι 12 απευθύνονται σε πολίτες – αφορούν συναλλαγές σχετικά με φόρους, ασφάλιση, προσωπικά έγγραφα, υπηρεσίες υγείας κτλ. – και οι οκτώ σε επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων ασφάλιση εργαζομένων, ΦΠΑ, δημιουργία νέων εταιρειών, δημόσιες συμβάσεις κτλ.